Suzuki S-Cross 2020 forende

Suzuki S-Cross anmeldelse 2020

Turen starter i Odense. Vi har lige hentet en Suzuki SX4 S-Cross og sætter retning mod Motorshow i Herning Messecenter. Vi starter i byen og kører mod motorvejen.

Bykørsel

I byen opfører S-Cross sig utrolig pænt. Den bløde undervogn giver en behagelig oplevelse. Du mærker ikke meget til ujævnheder og humpler på vejen.

Stop/start funktionen er hurtigt til at få startet motoren, så du ikke ligger mærke til det. Det er ikke alle som har styr på det (jeg kigger på jer Mazda).

Selvom Suzuki S-Cross er en crossover frem for en SUV, kommer du højt op i siddehøjde, hvilket giver dig godt overblik i trafikken. Med dens højde kan du gå lige ind i bilen. Det er noget, der kan mærkes positivt på ryggen.

Suzuki S-Cross har bakkamera, det virker dog forældet med dets dårlige opløsning. Jeg havde foretrukket parkeringssensor i stedet, men bakkameraet er da bedre end ingen ting og kan sagtens bruges.

En kæmpe fordel ved Suzuki S-Cross er dens gearkasse. De glider let i gear uden for meget distance mellem dem. Koblingen er let og med god føling for koblingspunktet.

Det er nu tid til at dreje ned på motorvejen.

Motorvej

På tilkørselsrampen til motorvejen kommer vi let op i fart til at matche de 110km/t, som må køres på dette stykke af den fynske motorvej. Testbilen er udstyret med en 1,4 Boosterjet, som yder 140hk. Dertil får du en sekstrins gearkasse, det gør altså meget når du kører på motorvejen. Når du sætter den i sjette gear, kører du med få omdrejninger, og derfor hører du faktisk ikke motoren. Det er rart. Når du skal ud at overhale behøves, du ikke at skifte et gear ned, da motoren har rigeligt med moment.

I en crossover og SUV, kan du opleve mere vindstøj og vindfølsomhed end normalt. Der er intet værre end at køre i en bil med meget vindstøj. Jeg kan med glæde sige, at der overraskende nok ikke er for meget vindstøj i kabinen, det var ellers noget, som jeg godt kunne være bange for. Vi oplevede heller ikke vindfølsomhed, som et problem i S-Cross. Det skal da nævnes, der ikke var særligt meget vind i tiden, vi kørte i bilen.

Suzuki S-Cross fås med traditionel fartpilot og adaptiv fartpilot. Vores testbil var udstyret med en fartpilot, som også har indbygget fart begrænser. Fartpiloten fungerer helt fint og trak utroligt godt op ad bakke, det er et plus for os.

Bilen har en lille skærm mellem speedometret og omdrejningstælleren, men desværre kunne vi ikke se på skærmen, hvilken hastighed fartpiloten var indstillet til. Det viste hastigheden, da du satte fartbegrænsning til. Udover det havde skærmen ellers fint med information, men generelt lidt begrænset med funktioner.

Vi er nu nået til Kolding og vi tager frakørselen for at ramme landevejen mod Herning.

Landevejen

Der er ikke meget spændende ved at køre i en Suzuki S-Cross. Den gør det som den skal og transportere dig fra A til B. Styringen er let, men der er ikke meget følelse i hvad der sker på asfalten. For de fleste vil det være helt fint.

Kabine

Suzuki S-Cross kabine

Suzuki S-Cross har en dejlig størrelse. På forsæderne sidder du ikke for tæt på hinanden og begge kan bruge armlænet – som desuden kan justeres tættere på gearstangen. Det er lækkert.

Kabinens kvalitet er ikke den bedste i klassen, men materialerne virker holdbare og til gengæld får ud en bil med masser af udstyr.

Sæderne i Suzuki’en er af stof, som virker til at være holdbart i længden. Sæderne er behagelige, men de kunne godt haft brugt lidt mere støtte i lænden. I vores tilfælde krævede blot tilvænning, værre er det trods alt ikke.

I Active og Exclusive udstyrsniveau får du en 7-tommers skærm i midterkonsolen. Suzuki’s brugerfalde er kedelig og ser gammelt ud, men det er funktionelt. Det virker og er let at bruge. Alternativt har du mulighed for at tilslutte din iPhone med Apple Carplay. Du kan læse mere om Apple Carplay her. Bilen er også klar til Android Auto, det ser dog ikke ud til at være rullet ud i systemet endnu, da vi ikke kunne få det til at virke. Google har heller ikke officielt åbnet Android Auto i Danmark endnu, vi har dog haft success i andre biler.

Omme på bagsæderne er der godt med plads til 2 voksne. Hvis der skal være 3 voksne kan det godt blive klemt, men noget du vil kunne leve med på mindre turer.

Liter: 430(Comfort), 430-440(Active, Exclusive)

Suzuki S-Cross har et af de største bagagerum i klassen, nemlig på hele 430 liter. Udover det har S-Cross også et trick i ærmet. Der er nemlig en såkaldt “dobbeltbund”. Løft gulvpladen og så finder du et ekstra opbevaringsrum (se nedenunder).

Løft gulvpladen og så finder du et ekstra opbevaringsrum.

Udstyr

Suzuki S-Cross fås i 3 udstyrs niveauer: Comfort, Active og Exclusvie. Det er en meget simpel prisstruktur som fungerer. Det kan kombineres med en af to motorer, nemlig en 1,0 Boosterjet med 112hk eller en 1,4 Boosterjet med 140hk. 1,0 Boosterjet kommer med en femtrins manuel gearkasse, hvorimod 1,4 Boosterjet fås med en sekstrins maunel gearkasse.

Det er også muligt at tilkøbe en automatisk gearkasse for 12.000 kr.. Vi har ikke prøvet den automatisk gearkasse, vi kan fortælle at deres sekstrins manuelle gearkasse virker super godt.

Comfort er basismodellen. Den starter fra 199.990 kroner, og her får du fint med udstyr til pengene som f.eks. fartpilot, aircondition og Bluetooth. Active modellen starter ved 229.990 kroner. I mine øjne har Active det essentielle udstyr heriblandt sædevarme, klimaanlæg, LED-lygter, regnsensor, 7-tommers skærm med Apple Carplay integration (og parat til Android Auto) og med mere. Active modellen har også bedre højtaler, og vi må sige, de spiller godt.
Hvis du lige vil have det sidste med starter Exclusive modellen ved 244.990 kroner, og her får du blandt andet Adaptiv fartpilot, parkeringssensor og navigation.

1,4 Boosterjet fås for en mere pris på 22.000 kroner.

1,0 Boosterjet*1,4 Boosterjet*
Hestekræfter112140
0-100 km/t 11 sekunder 9 sekunder
Økonomi(blandet, WLTP-norm)15,9 km/l15,4 km/l
Grøn afgift, halvårligt580kr.890kr.

*Med manuel gearkasse

Suzukis biler er omfattet af en 3 års/100.000 km mekanisk garanti og 12 år mod rustgennemtæring.

Konklusion af Suzuki S-Cross

Hvis jeg skulle købe en Suzuki S-Cross, tog jeg Active udstyrsniveauet sammen sat med en 1,4 Boosterjet, da den får en sekstrins gearkasse. Active modellen er proppet med det vigtigste udstyr i min optik.

Testbilen er lånt hos V Holm Jensen Suzuki på Peder Wessels vej i Odense SØ, hvor vi fik en rigtig god betjening og informativ snak om testbilen med Peter Møller på tlf. 61 81 02 02 / pm@vhj.dk. Testbilen er Active modellen med 1,4 Boosterjet.

Suzuki S-Cross anmeldelse

Biluniversets vurdering

Køregenskaber
Motor og gearkasse
Kabine
Økonomi

Vi synes

Suzuki SX4 S-Cross er en af vores favoritter i klassen og den skal prøves. Køregenskaberne ligger til den komfortable side, men den føles ikke ubehagelig på snoede små landeveje. Motoren er den samme, som ligger i en Swift Sport. De 140hk gør det utrolig godt uden meget støj. Manuel gearkassen i S-Cross kører super godt i gearene med en meget let kobling.
Efter den nye WLTP miljø standarder er økonomien ikke helt den bedste, som er sat til 15,4km/l.
Generalt set er Suzuki S-Cross pålidelig bil til en fornuftig pris, hvor du blandt andet får en masse udstyr.

3.5

Alternativer til Suzuki S-Cross

Der er ingen tvivl om at Suzuki S-Cross er en af favoritterne i klassen. Mulige alternative til bilen kan være den nye Renault Captur, den nye Nissan Juke eller Suzuki Vitara. Opel Crossland X er også en option. Bilerne er i samme prisklasse, men de er mindre end S-Cross.