Mazda 3 forende

Mazda 3 anmeldelse 2019

Mazda 3 er bilen jeg ville vælge over en Golf. Jeg kommer til årsagen lidt senere.

Den nye Mazda 3 ser super godt ud. Og det er fra alle vinkler. Den lave forende og de smalle forlygter giver en ond front. Bagenden ser ligeledes hammer godt ud med de runde former og to udgangsrør. Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg vil sådan set gå så langt og sige, at det nok er en af de pæneste nye biler.

Kabinen er også skruet godt sammen. Dejligt læder sådan set over det hele ved de steder steder, du kommer til at røre. Det er først nede på gulvet, du kommer til at mærke lidt hårdere plast. Sammenlignet med en Golf får du en mere stilfuldt kabine med generelt højere kvalitet.

Gode sæder og køreposition er bare endnu en god ting.

Det pæne design gør dog, at du har dig noget af et blindspot ved C stolpen. Det kræver lidt tilvænning, hvis man ikke er vant til det. Men ved du hvad? Jeg vil hellere have, at den ser så godt ud, som den gør, og så have lidt dårligere udsyn.

Ny Mazda 3 bagsæder 2019

Bagsæderne er helt fine, når man tænker på størrelsen af bilen. Det kan dog hurtigt virke mørkt deromme, da den store C stolpe tager meget lys. Her er Golf større og mindre mørk.
Vinduerne er også smalle. Begge dele medvirker dog, at bilen får et super godt udseende.

Ny Mazda 3 med bagagerum størrelse på 358 liter.
Bagagerummet er på 358 liter.

Bagagerummet har også en fin størrelse på 358 liter, det er ikke det bedste i klassen, men det kan gå an. Desværre er der dog en rimelig stor læssekant.

Motoren

Sky model varianten vi lånte koster 262.000, hvilket er mellem udstyrsniveau. Vores var udstyret med automatgear, hvilket koster 22.000kr. ekstra. Det kan du godt spare, det gør ikke noget godt for økonomien, faktisk er den næsten en kilometer dårligere pr. liter. Mazdas automatgear fungere egentlig meget fint, men når du går fra at ikke træde særlig meget på speederen til at give den fuld gas bliver den lidt forvirret. Eller det er den ikke, men den skal en del gear ned, hvilket den bliver nødt til, da vi har at gøre med en sugemotor, så den vil bare gerne have nogle omdrejninger før bilen flytter sig.

Motoren lyder faktisk ret fedt på koldstart og under 5.000 omdrejninger – derover kender vi den ikke så rare 4 cylindret lyd.

Motoren virker lidt tam. Den kunne godt lige bruge lidt mere power. I og med, det ikke er en turbo motor skal den have lidt “bank” før man virkelig flytter sig – og det er ikke ligefrem godt for økonomien. Vi ved endnu ikke, hvornår men Mazda 3 vil få den nye “SkyActive-X” motor. Det er en ny benzinmotor, som skulle kunne spare 20-30% benzin ved at fungere, som en dieselmotor.

Ude på de sjove veje kører Mazda 3 super godt. Styringen giver god feedback og undervognen krænger ikke så meget. Sætter du automatgearet i sport, så spiller det.

Ny Mazda 3 bagende

På Motorvejen

Ligger Mazda 3 fint og har ikke problemer med at følge med andre og klare overhalinger

Der er ikke meget støj at komme efter i kabinen, selv med de store 18 tommers alufælge.

Den aktive fartpilot fungerer virkelig godt, man skal dog lige vende sig lidt til, at den nok skal bremse for dig. Den har ingen problemer med at bremse stille eller hårdt, hvis der er nogen som trækker ud foran dig. Og hvis dem foran accelerere stille op igen følger den med, og hvis de accelerer hurtigt jamen, så gør den også.

Bykørsel

Er heller intet problem. Undervognen er ikke for hård, man glider let over huller og bump i vejen. Jeg havde et problem med start/stop ved lyskryds. Det er ikke et problem med den manuelle variant, men med automatgear bliver motoren simpelthen slukket for tidligt. Jeg bremser altså stille og roligt hen mod et lyskryds og så går motoren bare ud, men jeg holder stadig ikke stille. Det endte som reelt med at motoren skulle starte igen for at komme det sidste stykke hen til stoplinjen, og så var motoren tændt hele krydset igennem. Det var irriterende, men du kan tilrette dig til.

Jamen den nye Mazda 3 er jo dyrere end en Golf

Til at starte med virker den dyrere end en Golf, men Basis modellen er spækket med en masse lækkert udstyr – og det får du ikke i basismodellen af Golf. Men Mazdaen starter så også cirka 40.000 kroner højere, altså 250.000 kr. for Sense udgaven. Så får du også bare den lækker bil og slipper for at skulle tilvælge en masse udstyr.

Her er lidt af udstyret:

  • Aktiv fartpilot
  • Head up display
  • Apple Carplay og Android Auto
  • Automatisk langt lys
  • Og en masse sikkerhedsudstyr, som f.eks. lane assist, city brake og blind spot monitoring

For blot 12.000 kr. mere, får du det essentielle i min verden. 2-zonet klimaanlæg, varme i rattet, bakkamera, parkeringssensor hele vejen rundt og 360 graders kamera. Det er dejligt at have. Du får også et par 18 tommers alufælge, som absolut passer godt til bilen. Det er Sky udgaven.

Den næste udgave er Cosmo. Her får du Bose højtalere, lædersæder og flere sikkerhedssystemer.

En blanding af køreengskaberne, udseendet og udstyret gør at jeg hellere vil have en Mazda 3 end en Volkswagen Golf.

Bilen blev lånt hos Autohuset Vestergaard Horsens, som forhandler Ford og Mazda

Mazda 3 anmeldelse

Mikkel Danielsen

Køreegenskaber
Motor og gearkasse
Kabine
Økonomi

Vi synes

Den nye Mazda 3 har nogen fantastiske køregenskaber, som får den til at køre rigtigt godt på landevejen. Det går dog lidt udover den generelle komfort over huler i vejen.
Det kan mærkes at Mazda ikke er gået over til turbo teknologi. Den skal have nogen omdrejninger før den rykker sig og det går udover økonomien. Den automatiske gearkasse er tøvende. Den manualle gearkasse kører til gengæld virkelig let i gearene.
Kabinen er super godt skruet sammen. Materialerne er af god kvalitet, men bagsæderne er rimelig klemte.

3.5

3 Comments

Leave a Comment