Ford Fiesta anmeldelse 2019 – en lille sjov bil

Ford Fiesta er kendt for at have gode køreegenskaber selv om, det blot er en lille normal hverdagsbil. Den nyeste Fiesta udkom i 2017 og jeg tager et kig på, om den stadig er pengene værd.

Fiesta fås i 4 forskellige modeller. Basismodellen, som består af udtyrspakkerne Trend og Titanium. Så er der den mere sportslige variant ST-Line. Derefter kommer Active, som er til den aktive familie, der kan komme til at køre i forskelligt terræn. Sidst har vi Vignale, som luksus modellen.

Der fås 3 forskellige motorer til Fiesta. Trend modellen kommer med den mindste, som er en 70hk 1,1 liters og kun har 5 gear. Trend modellen med 5-døre kan også fås med en turbo diesel, som har 85hk.

Hvis du i stedet går Titanium kan du få samme benzin motor fra Trend dog med 85hk, men stadigvæk kun 5 gear.

Her vil jeg råde til at gå med en af EcoBoost motor varianterne. De fås med 100hk, 125hk og 140hk(fås kun i ST-Line, Active og Vignale modellerne).

De allesammen kommer med 6 gear. Det er super lækkert med 6 gear, når du ligger på motorvejen. Lavere motorgang og bedre brændstof økonomi.

Vi har kørt i Ford Fiesta Titanium 1.0 EcoBoost med 100 hestekræfter. Det leder os til det næste. Hvordan kører den egentlig?

Bykørsel

Ford Fiesta bagende

Fiesta er en fryd at køre i byen. Der kommer ikke meget støj udefra, gearkassen i EcoBoost motor varianten glider nemt i gear.

Selvom den også kan fås med automatgear, så gør det egentlig ikke noget, synes jeg. Gearkassen og koblingen er let og bruge, og så kører det sådan set helt per automatik uden du ligger mærke til det. Motoren trækker også helt fint i acceleration.

Det er blevet tid til at dreje ned på tilkørselen til motorvejen.

Lande -og motorvej

På motorvejen er Fiesta overraskende god. Der er ikke så meget støj, som jeg havde forventet af sådan en lille bil. Fiesta er født med et par Michelin dæk, så de hjælper nok en del på dækstøj, som der ikke er meget af.

Selv mindste variant af EcoBoost motoren (100hk) klarer det faktisk rigtigt godt. Den ligger stabilt og trækker godt til mere end er tilladt på de danske motorveje.

Hvis du skal lave en overhaling på lande -eller motorvej, hvor du skal op i fart, kan det være nødvendigt at skifte et gear ned for at få det ekstra træk.

Derimod i 125hk og 140hk varianterne er dette ikke nødvendigt. 125hk varianten er heller ikke mere end cirka 5.000kr. ekstra, men som ung er det værd at huske på, forsikring kan stige en del.

Interiør

Ford Fiesta Interiør med Android Auto 2019

Indvendigt skiller Fiesta sig ud fra sin tidligere årgang. Den har fået særdeles bedre kvalitet, hvilket er godt. Der er mindre hård plast.

Du sidder godt i sæderne og de giver dig okay støtte. Læderrattet er tykt og blødt. Det er faktisk meget rart. Derudover har du på rattet nogen af de vigtigste ting. Heribland musik og telefon styring samt fartpilot.

På bagsæderne er der lidt trængt. Ikke helt så godt som i VW Polo, men det kan gå an.

Du kan også mærke i bagagerummet, at Fiesta er en tand mindre end Polo ved at den har 50 liter mindre plads i bagagerummet. Fiesta kan have 303 liter i bagagerummet.

Udstyr

Ford Fiesta har scoret en Eurocap på 5 stjerner. Det er godt.

Men nødbremse er ikke standard og er altså noget du vælge på udstyrs listen. Det er ikke nødvendigt, men det er helt sikkert en rar sikkerhed.

Jeg synes egentlig, at det du får med i titanium pakken er okay. Du får blandet andet vaske ægte opvarmet forrude. Det vil altså sige den slags med små ledninger i. Så sørg for at få glas forsikring med i din bilforsikring. Ellers kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse at have sådan en forrude.

Udover det får du sædevarme, 8 tommers touchskærm med Android Auto og Apple Carplay og Aircondition.

Ford Fiesta kommer standard med Lane Keep Assist, men jeg synes ikke det fungere helt så godt som andre systemer. Den seneste jeg har prøvet, hvor det bare spiller er i den nye Mazda 3, her er den jo nærmest selvkørende.

Jeg synes der mangler fartpilot og automatisk klimaanlæg i titanium udstyrs-niveauet. Det kan dog tilkøbes. Aktiv fartpilot kan også tilvælges i stedet for bare fartpilot.

De sidste ord

Hvis du er i prisklassen til en ny bil i Polo klassen, skal Fiesta prøves. Det ville være syndt ikke at give den en chance, især fordi den kører så godt.

Nævneværdige konkurrenter:

  • Volksvagen Polo
  • Mazda 2
  • Seat Ibiza

2 Comments

  1. Hej tak for den gode artikel. Jeg købte en Ford Fiesta st.line 125 hk, den 6. juni 2019, med et lækkert B&O musikanlæg.
    Der er ikke navigation i bilen, men det var ikke noget problem forsikrede FORD i Hadsund os om. Jeg kunne bare koble min mobiltelefon til, og så ville tingene køre. Men nej…selv med SYNC3.3 virker det ikke. Årsag, jeg har en Android telefon, og de er åbenbart udelukket (ikke af FORD) men af et eller andet standardiseringsråd, til at deres android apps kan virke med bilens system. Jeg har fået dette af vide idag, efter at have forsøgt forgæves mange gange. Jeg tænkte nu ,ville jeg have en it-mand fra FORD, til at vise mig hvordan. Så det kan jeg godt glemme, ligesom jeg kan glemme at købe et navigationspakke til bilen..det kan ikke lade sig gøre. Jeg tænker, jeg har fået mig en halvumoderne bil. Og ærgrer mig …

    1. Hej Helle. Tak for dit svar. Af hvad jeg ved, har jeg kun erfaring med SYNC 2.5. Den version (og nyere kunne jeg forestille mig) supportere Android Auto, som du kan bruge, når du har en Android telefon som kører Android 5 og op efter. Det fungere særdeles godt og gør brug af enten Google Maps eller Waze til navigation. Du kan læse her, hvordan du installere Android Auto på din Android telefon. Nu skal jeg selvfølgelig ikke sige om det er det, din telefon er udelukket fra. Det er nemlig ikke officielt udgivet i Danmark endnu, men det er stadig muligt at få det ned på sin mobil. Jeg kan virkelig godt forstå, at du ærgrer dig over det, det ville jeg også selv gøre. Jeg håber da du kan få gang det til at virke med Android Auto appen.

Leave a Comment