Kia Proceed GT Anmeldelse

Kia ProCeed GT anmeldelse 2020

Vi modtager Kia’en ved Kia Nellemann i Hjallese, hvor vi får startet ud med at få taget nogle billeder af den, og derefter kører vi os en tur i byen for at teste Kia ProCeed GT.

Bykørsel

ProCeed GT opfører sig fint i byen, hvor det er her man virkelig får en dejlig fornemmelse af DCT gearkassen.
Man slipper for hele tiden at skulle geare ind og ud, og man sparer en del på koblingsfoden.

Det kommer dog også hurtigt til syne, at det er en GT. Man mærker hurtigt den stive undervogn i centrum, og man kan godt blive nervøs for om man kommer til at ramme nogle bump forkert, da bilen er lav.
Dog så klarer Kia’en sig godt, hvad angår dette. Efter noget tid bliver man beroliget ved det, da man som altid bare skal lære bilen at kende, for at vide, hvad den kan.

En ulempe ved den stive undervogn er helt klart, at den giver meget støj fra sig, dog er det en tilvænningsfase.

De dårlige scenarier ved bykørsel for en Kia ProCeed GT er dog, at bilen har mange blinde vinkler, eftersom den har et shooting brake udseende bagfra.

Så flot som det er udefra, så blind er bilen indvendig. Bilen har nemlig en større blindvinkel ved C-stolpen og samtidig er mørk indvendig. Hvilket gør det umådeligt svært at se om, der er cyklister på siden af bilen.

Motorvej

Kia Proceed GT bagende

På motorvejen får man virkelig et godt indtryk at motoren, det er her, hvor man virkelig får en god fornemmelse af både DCT gearkassen, men også de 204 hestekræfter, som virkelig giver en god følelse.

Man kommer hurtigt op på de 110 km/t, hvor man hurtigt får følelsen af, at det er en GT.

Støjen man hørte fra bykørslen kommer hurtigt igen.
Det er helt klart på motorvejen ved den høje hastighed, at man fornemmer den stive undervogn og de store 18-tommers fælge, som støjer meget i kabinen.

Dog så får man også lyden af den dejlige 1.6 motor, der yder 204 hestekræfter.

Kia’en har adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, hvilket er super lækkert på motorvejen, hvor bilen også viser, når den hjælper med vognbaneassistent, samtidig viser den også, hvad man har sat fartpiloten på.

Landevejen

På landevejen fungerer bilen som den skal. Den kører udmærket og ligger roligt på vejen, og som nævnt før kan man godt få støj i kabinen.

Bilen føler sig virkelig hjemme på landevejen. Det er nemlig her at sportsundervognen viser sig i sit bedste. Selvom det er en stor bil på 1850kg føles den ikke sådan i svingene. Undervognen giver dig god følelse af, hvad der sker. Styretøjet føles godt i hænderne med let adgang til ”paddle shift”, hvis du får lyst til selv at skifte gear. Alternativt, kan du sætte bilen i sport, så holder den gearene i længere tid og giver noget mere lyd ud af udstødningen. Styretøjet er ikke for let og heller ikke for tungt. Du får en god føling af, hvad der sker rundt i svingene, selvom det er et elektronisk styretøj.

Ellers er der ikke meget at sige, da bilen virkelig giver en god fornemmelse af, at den transporterer dig fra A til B.

Kabine

Kia Proceed Kabine

Kia ProCeed GT har en dejlig kabine, hvor man virkelig føler sig velkommen, dog er bilen ret lav, og derfor skal man et stykke ned for komme ind i den.

Dog så er sæderne af læder, hvor man sidder fantastisk.

Du har masser af plads på forsæderne, så man ikke får følelsen af, at man sidder skulder mod skulder, og mellem forsæderne er der et justerbart armlæn, der kan bruges af begge.

I kabinen er man også let splittet. Nogle steder mærker man virkelig god kvalitet af, hvad man forventer af bilen og dens pris.

Nogle vil dog nok finde bilen gammeldags, da den er fyldt med knapper fremfor touch, dog er jeg selv stor fan af knapperne, da man får en dejlig bekræftelse på, at man ramte rigtigt.

Kabinen kan hurtigt fremstå meget mørk, som nævnt tidligere, dog skal man hurtigt tilvænne sig til det, og så er det ikke et problem længere. Det er også muligt at tilkøbe et panorama soltag, som giver mere lys i kabinen.

I Kia’en får du en 10,25” touchskærm, hvor der er 7 års kortopdatering, du kan også oplade din telefon med den trådløse oplader.

Du kan også nemt benytte dig af Apple Carplay og Android Auto.

På bagsæderne kan man nemt sidde 2 voksne, dog kan det godt blive klemt med 3 voksne.

Bagagerummet er dejligt. Her finder man opdelte rum i bunden, så ens ting ikke glider rundt. Samtidig er der plads til 594 liter.

Dog er selve hattehylden ikke den bedste, den føles billig, når den skal rulles ud.

Kia Proceed GT Bagagerum

Udstyr

En Kia ProCeed GT har en 1.6 T-GDI (DCT) med 204 hestekræfter. Man kan dog få ProCeed GT med en manuel gearkasse, dog har vi testet den med automatgearkasse.

Som standard har Kia ProCeed GT en masse udstyr, hvor det sagtens kan være nok, dog vil jeg bruge 9.999 kr. ekstra, og så få en elektrisk bagklap.

Det fantastiske ved Kia er deres 7 års garanti, der også følger med på Kia ProCeed GT.

Det betyder, at de første 3 år er den uden kilometerbegrænsning, og derefter 4 år og op til 150.000 kilometer.

  1.6 Benzin DCT
Hestekræfter 204
0-100 km/t 7,5 sekunder
Økonomi (blandet, WLTP-norm) 13,9 km/l
Grøn afgift, halvårligt 1.190 kr.
Kia Proceed GT side

Konklusion

Kia ProCeed GT er en fantastisk bil til pengene, og det udstyr man får i den, samt den 7 årige garanti gør virkelig, at det er en bil man kraftigt skal overveje.

Testbilen er lånt af Kia Nellemann Odense på Odensevej 101 i Odense S, hvor vi virkelig følte os velkomne.

Vi har haft kontakt med Mike Kristensen angående testbilen på tlf. 81 77 18 88 / mik@nellemann.dk.

Kia ProCeed GT Anmeldelse 2020

Daniel Vibe

Køreegenskaber
Motor og gearkasse
Kabine
Økonomi

Vi synes

Kia ProCeed GT er en sjov bil i klassen blandt en masse dyre biler.
Den er helt klart en favorit til pengene, og den giver et friskt pust til de mere klassiske bilmærker.
Økonomien er det eneste, som kan være et problem, hvad angår den grønne ejer afgift og km/l.

4.3

Video

For at få en mere dybdegående anmeldelse, så tjek vores video ud af Kia ProCeed GT.

Alternativer til Kia ProCeed GT

De alternativer, som er at finde i kategorien til nogenlunde samme prisklasse er disse:

Toyota Corolla Touring Sports H3 GR SPORT
2.0 Hybrid (184 hk) – 413.990 kr.

Ford Focus Vignale
1.5 EcoBoost Automatgear (182 hk) – 375.430 kr.


Seat Leon Sportstourer FR
1.5 TSI DSG (150) hk – 280.340 kr.

Hyundai i30 Fastback N Line Performance 
1.4 T-GDI (140hk) DCT 324.995 kr.

Mercedes-Benz CLA 250 Shooting Brake 7G DCT
224 hk 487.298 kr.

Leave a Comment