Toyota Aygo 2018/2019 forende

Lyntest: Toyota Aygo 2019

Toyota Aygo (2018 facelift) er en lille fin bil til pengene. Du får meget udstyr og den kører godt. Nogen ville måske mene, at den er lidt dyr i forhold til konkurenterne.

2019 modellen er en faceliftet version af den tidligere. Personligt synes jeg den faceliftet version er blevet en hel del kønere og mindre kvindebil. Desuden er den blevet mere støjsvag indvendigt. Det er noget som virkelig kan høres.

Bykørsel

Toyota Aygo er en rigtig lille bybil. Den er let at parkere og navigere rundt i. Selvom den endda er så lille, så får du i kampagne modellen bakkamera. Det er ikke lige det du har brug for i sådan en lille bil, men det er da stadig rart.

Motoren er en 1.0 liters benzin motor med 72hk, som i byen klarer det fint. Altså vi snakker naturligvis ingen rekorder fra 0 til 100km/t, men det gør jobbet.

Den manuelle gearkasse passer godt sammen med motoren. Det er en fremtins, men det er stadig okay. Både koblingen og gearskift føles godt og kører smertefrit. Det skulle det også helst, når det er helt nyt!

Lande -og motorvej

Toyota Aygo 2018/2019 x-cite bagende

På motorvejen klarer den lille motor sig forbasende godt. Den er ikke særlig hurtig i acceleration, men når du først er kommet op i fart ligger den fint.

Jeg prøvede den ikke længe nok til at kunne få et overblik over brændsstof forbruget, men i følge den nye standard kører den 20,6 km/l. Det gør også at den er billig i grøn afgift(460kr. halvårligt).

På landevejen skulle du måske mene, at sådan en lille bil er kedelig. Og ja, det kan den da godt være. Det gode med en lille bil (og motor) på landevejen, er at du kan give den fuldgas og så kører du stadig kun fartgrænsen (eller lidt over), men du skal ikke passe på, på samme måde som en hurtigere bil.

Aygoen har heller ikke en for blød undervogn til at du rutsjer rundt, hvilket kan være meget trælst, når du er ude og køre for sjov.

Interiør

Toyota Aygo 2018/2019 interiør

Indvendigt er Toyota Aygo trist. Kabinen fungerer, men hold nu op, hvor ligner det ikke en bil. Jeg føler ikke der er nogen sammenhæng, men det er heldigvis subjektivt.

Midterkonsolen er bare en plastik stolpe med en skærm i. Skærmen som har Apple Carplay og Android Auto føles tilgengæld god. Selv om touch delen ikke spiller helt som en moderne smartphone er det langt bedre end det man kunne haft været ude i.

Du sidder godt og forholdsvis højt i sæderne. Det er ingen Volvo, men taget udgangspunkt i det hele, så er de meget bedre end en Skoda Citigo.

På bagsæderne begynder det at knibe med komfort og plads. Det er forventet.

Hvis du er heldig, så kan du lige klemme en kuffert ind i bagagerummet eller 2 weekend tasker. Bagagerummet er nemlig kun på 168 liter.

Pris og udstyr

Toyota Aygo 2018/2019 Apple Carplay

Jeg kigger ofte efter kampagne modeller. Modeller, hvor du får en masse udstyr kastet med i prisen. Toyota har kørt nogen rigtig fine kampagne tilbud på Aygoen.

Desværre synes jeg ikke, de kører noget imponerende lige nu. Men det er måske bare, fordi jeg ikke har lyst til at have en “cabriolet”. Den nuværende kampagne model er nemlig med foldetag.

Det er jo egentlig meget passende her til sommeren og nu nærmere sensommeren.

På tidspunktet dette er skrevet, synes jeg Toyota Aygo x-pression er den som jeg ville gå efter. Den har få mangler – metallak og alufælge.

I x-pression model niveauet får du blandet andet:

  • Sædevarme
  • Apple Carplay og Android Auto
  • Klimaanlæg
  • Bakkamera
  • Opvarmet sidespejle

Til 105.990kr.. Det synes jeg egentlig er okay.

Alternativer

Jeg var imponeret over Toyota Aygo. Hvis du leder efter en bil i den størrelse og prisklasse, skal den altså bare prøves.

Citroen C1 og Peugeot 108 er næsten samme bil. De bliver nemlig bygget samme sted, har den samme motor og interiør. Blot udseende og udstyrs niveau er varierende.

Alternativer til Toyota Aygo:

  • Skoda Citigo, Seat Mii og VW Up!
  • Kia Picanto
  • Hyundai i10

Leave a Comment