Opel Corsa anmeldelse 2020

Den 1. august 2017 overtog PSA gruppen Opel, hvor de mest kendte mærker, som kommer fra PSA gruppen er Peugeot og Citroën.

Udviklingen af den nye Opel Corsa på Peugeot 208-platformen startede for 2 år siden, og det tyske i Opel er da heller ikke helt væk. Ovenikøbet blev Opel Corsa vinder af den prestigefyldte AUTOBEST hovedpris som ”Bedste køb i Europa 2020“.

Men er Corsa bare en forklædt 208?

Opel har ikke haft lang tid til at udvikle den nye Corsa, men de har nået utroligt meget. Hvis du ved, hvor du skal kigge, kan du se lidt af 208-designet i Corsa. Ellers ville du aldrig vide det. Det er i kabinen, hvor du kan se at Opel er tysk, ikke fransk. Rattet har en normal størrelse, hvor du ser speedometeret igennem i stedet for over rattet.

Klima kontrollen er også beholdt med fysiske knapper. Det er konstrueret super lækkert med små skærme. På touchskærmen skal du dog styre, hvor luften kommer fra. Opel har sørget for en genvej, så det er ingen problem. Hvis du har klimaanlægget sat til auto, er det alligevel noget, som du ikke får brug for at ændre på.

Touchskærmen er på 7 tommer. Det er ikke muligt at købe navigation, men den kommer med Apple CarPlay og Android Auto. Det er endda også muligt at få digitalt cockpit fremfor det traditionelle speedometer og omdrejningstæller.

Kabinen er generelt set udført i god kvalitet med nogle gode sæder og varme i rattet, som er i top. Udsynet bagtil viser en lille bagrude og en C-stolpe, der kan genere højresving en smule.

Vend blikket mod bagsædet, finder du hurtigt ud af, at det halter bagud på plads i forhold til andre konkurrenter i klassen. Pladsen er tæt på den samme som den du finder i en Peugeot 208 og Ford Fiesta. Hvis du alligevel får en voksen passager på bagsædet, kan det knibe med højden, hvis man er over 1,90 meter.

Ligeledes er bagagerummet på 309 liter ikke den største i klassen, men det er heller ikke det mindste. Faktisk placerer det sig rimelig godt i midten. 

Letkørt bybil

Selvom Opel Corsa er baseret på en 208 har tyskerne alligevel formået at få Corsa til at køre anderledes. Motor og gearkasse kommer direkte fra 208, men Opel har selv modificeret undervognen. Resultatet er velbalanceret køreegenskaber og god komfort. Bump i vejen mærkes der ikke meget til og krængning i sving er holdt nede på et niveau, hvor bilen ikke føler sig nervøs i sving. Gearskift, kobling og styrestøj arbejder let sammen. Det vil altså sige, at du skal ikke køre særlig langt før, du føler dig hjemme bag rattet.

Testbilen har en 1,2-liters 75 hk turbo-benzinmotor. Det er helt fint til byen og landevej, men ude på motorvejen kan den godt bruge lidt flere kræfter, når der skal overhales. Når du først er kommet op på 130 km/t går det helt fint. Bilen er støjsvag og overraskende rolig på motorvejen, så hvis den skal bruges til at pendle, er en 100 hk benzin eller diesel et godt valg.

Den lille benzinmotor leverer et flot forbrug på 18,2 km/l efter WLTP-normen. Og efter at have testet bilen kan jeg sige, at det ikke er urealistisk at få et forbrug på 16-17 km/l med bykørsel.

Udstyr

Basismodellen Essentia starter ved 139.990 kr.. På papiret lyder det godt, men her får du altså ikke meget med i prisen. Du får f.eks. ikke nødbremse, hvilket også kostede Corsa en Euro NCAP stjerne. Derfor endte Corsa med 4 ud af 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhedstesten.

Ligesom Peugeot sælges Opel Corsa primært som kampagnemodeller. I øjeblikket kan du få en Edition+ med 75 hk, og manuelt gear for 144.990 kr.. Her får du aircondition, varme i rattet, 7” touchskærm, baksensor, Apple Carplay/Android Auto, avanceret nødbremse og meget mere.

Elegance er det næste udstyrsniveau. Det fås for 159.990 kr., hvor du blandt andet får automatisk klimaanlæg, bakkamera, digitalt cockpit, krom styling med sort tag, LED- og tågeforlygter. I udstyrsniveauet er der også ekstra sikkerhed med blindvinkelassistent.

Hvis du vil have det sidste lir med kan en City-pakke tilkøbes til Elegance. Det giver dig altså 17” alufælge, P-sensor for og el-klapspejle. Prisen for det ligger på 5.000 kr. 

For 10.000 kr. merpris kan der fås en diesel med 100 hk. Alternativt kan en benziner med 100 hk fås for 15.000 kr. merpris.

Konklusion

Opel Corsa er en spændende konkurrent i Polo-klassen, hvor den har fine køreegenskaber, og et virkelig godt udseende. Hvis du er ude efter en rummelig minibil, skal du kigge mod Renault Clio, Seat Ibiza og VW Polo. Vil du have en fornuftig bil til pengene, så undgå basis varianten, og gå efter Edition+ eller Elegance evt. med lidt ekstraudstyr. Det giver dig en velkørende pendler- og bybil. Hvis du derimod overvejer en Peugeot 208 eller Citroën C3, burde du prøve en Corsa.

Testbilen blev lånt hos Faaborg Bil-Center, hvor vi fik en god og informativ snak om bilen. De kan fanges på tlf. 62 61 90 60.

Opel Corsa 2020 anmeldelse

Mikkel Danielsen

Køreegenskaber
Motor og gearkasse
Kabine
Økonomi

Vi synes

Opel Corsa er en allround velkørende bil. Den manuelle gearkasse glider let fra gear til gear med en blød og responsiv kobling. På motorvejen opfører Corsa sig pænt, hvor de 75 hk kan gå, men en opgradering til 100 hk motor gør det at pendle mere behageligt. Økonomien er god blandt de 3 motorer, men Corsa kommer kun med 2 års garanti.

3.9

Leave a Comment