Nio ET5 Touring forende

Nio ET5 Touring Test & Anmeldelse

Vi havde fornøgelsen af at prøve en tur i Nio ET5 Touring. ET5 Touring er stationcar versionen af ET5, men der er små forskelle. Nemlig var der klager over, sæderne ikke kan sænkes lavt nok. I ET5 Touring har de forbedret dette lidt, så sæderne kan komme tættere på gulvet, men det er altså stadig lidt af et problem. Fra en stationcar er du vant til at kunne hæve og sænke sædet en del. Men selv sænket på laveste niveau, så havde jeg en følelse af, at jeg sad højt bilen og jeg er 180cm.

Køreoplevelsen

ET5 Touring har flere køreindstillinger. Der findes Eco, Comfort, Sport og Sport+. Der er et også en individuel køreindstilling, som kan opsættes som du vil.

Du vil opleve en forskel i hvordan bilen accelerer og hvordan styrestøjet føles. I sport+ får du alle kræfter lige fra start og tungt styrestøj.Vælger du Eco, vil Nio hjælpe dig med at spare strøm, vil at gøre accelerationer langsommere.

Støjniveauet i kabinen er fint, men når du kører ved højere hastigheder, kan du opleve mere vindstøj end vi ønsker. Især fordi du ikke har støj fra andet end dæk og vind, så kunne det godt haft været bedre.

Batteri og rækkevidde

Nio ET5 Touring - stationcar elbil.

Nio ET5 og ET5 Touring fås med de samme batterier. Med en Nio, kan du vælge at leje batteriet (Battery as a Service) eller købe batteriet. Hvis du køber batteriet, kan du ikke gøre brug af det smarte BatterySwap – mere om det længere nede.

Der er et batteri på 75 kWh, som giver en WLTP rækkevidde på 435 km for ET5 Touring. Leje af dette batteri er 1299 kr. om måneden ellers kan det købes for 93.000 kr..

Det største batteri er på 100 kWh, som giver en WLTP-rækkevidde på 560 km. Desværre havde vi ikke mulighed for at teste den reele rækkevidde, men ifølge AutoBild, oplevede de en reel rækkevidde på 448 km. Sammenlignet med f.eks. en Tesla Model Y, som har et mindre batteri, så er det lidt et skuffende resultat. Dog så kan batteriskifte funktionen gøre op for det, når de får flere batteriskifte stationer. Dette batteri koster 2199 kr. om måneden i leje eller 168.000 kr..

BatterySwap

Når du lejer batteriet af Nio, kan du frit køre ind på en BatterySwap station og skifte batteriet. Det vil tage 3-5 minutter, og du kan booke tid på forhånd, så der er ledigt, når du skal have skiftet batteri.

Med i lejen af batteriet medfølger “gratis” 2 månedlige batteriskift og heldigvis fungerer det sådan, at hvis du kun bruger 1 batteriskift i en måned, jamen så den næste måned har du 3 batteriskift.

På nuværende tidspunkt findes der kun en Battery Swap Station i Danmark og den ligger i Slagelse. De har planer om at udvide med flere rundt i Danmark, så du på sigt kan køre fra København til Skagen ved brug af batteriskift. Desværre ville de ikke oplyse os lokationerne endnu, da de stadig mangler byggetilladelser. Ned igennem Europa er der allerede en del batteriskifte stationer.

Tagboks

Nio ET5 Touring bagende med tagboks

Det er muligt at få Nio ET5 Touring med anhængertræk, og du må faktisk trække 1400 kg på krogen. Det er også muligt at få tagboks, hvor du må bære helt op til 75 kg på taget.

Bagagerummet er også af en god størrelse på 450 liter.

Kabinen

Nio ET5 Touring Kabine/interiør

På forsæderne vil du opleve en god komfort med blandt andet god massage i sæderne (ekstraudstyr) og en skærm af god kvalitet, som er pænere end Tesla, men ikke helt så brugervenlig.

Og på bagsæderne er der massere af benplads, men grundet batteriet i gulvet sidder du lidt højt og mangler støtte under lår.

Pris

Nio ET5 Touring standard range starter fra 424.000 kr. og så kommer der leje af batteriet på 1299 kr./md.

Long range starter fra 469.000 kr. og leje af batteri ligger på 2199 kr./md for dette batteri.

Derudover kommer der altså ekstraudstyr som træk og f.eks. komfortpakken, som kan være rar, da den inkludere ratvarme og massage i sæderne.

Konklusion

Nio ET5 Test & Anmeldelse

Mikkel

Køreegenskaber
Kabine
Motor & rækkevidde
Økonomi

Opsummering

Vi synes at Nio ET5 er en god el stationcar. Den kører godt, har et interessant design og et rart interiør. Forbruget er mere end vi havde ønsket og så det største minus er prisen, som starter fra 424.000 kr. uden batteri, og inden du får det ekstraudstyr du gerne vil have.

3.6

Leave a Comment