Lamborghini udløste sin kreative kraft og introducerede Aventador i 2011, hvilket sendte den årti gamle Murcielago til en velfortjent pensionering. Det var et nyt kapitel fra bogen om Lamborghinis kreationer, der blev åbnet for første gang i 1966 af Miura, den første V. -12, køretøj med mellemmotor. Bilen definerede alle de superbiler, der fulgte, og introducerede standarden for alle de højtydende sportsvogne, der fulgte, enten produceret af Ferrari, McLaren, Spyker eller Koenigsegg, for blot at nævne nogle få. Den eneste undtagelse var Porsche 911, men dens søskende, GT1, havde motoren placeret mellem bagakslen og cockpittet. Efter Miura hævede Countach, Diablo og Murcielago barren for alle. Og så, i 2011, fra portene til Lamborghinis fabrik fra Sant’Agata Bolognese kom Aventador. F-117 Stealth Fighter-jet inspirerede dens udseende. Den kileformede superbil havde Y-formede kørelys, og en V-formet forside pegede mod vejen. Dens brede, sekskantede luftindtag fra kofangeren lignede dem fra et jagerfly. Fra siderne efterlod den meget skrånede forrude meget lidt frihøjde indeni. Bilproducenten lavede to bobler på taget til føreren og passageren. De kantede former fortsatte på motorlåget, som havde et gennemsigtigt polycarbonatdæksel over V-12-møllen. Filippo Perini, den oprindelige projektdesigner, blev inspireret af militærflyvning, da han lavede interiøret. Alle knapper og kontakter så ud af militærkvalitet, og han brugte ingen plastikdele til dem. Desuden var startknappen dækket af en flip-up rød hætte, svarende til dem, der forhindrede utilsigtede opsendelser af en raket, fordi det var Aventador, et jord-til-jord missil med hjul. Bag kabinen installerede Lamborghini en nyudviklet 6.5 En naturligt aspireret motor på en liter, der leverede 690 hk til en syvtrins automatisk (enkeltkobling) gearkasse udviklet af Graziano Transmissioni. Dens push-road-uafhængige affjedring i alle hjørner hjalp bilen med at blive på vejen under højhastighedssving. Og hvis det ikke var nok, øgede et adaptivt aerodynamisk system downforcen.
LAMBORGHINI Aventador LP 700-4 2011-2016 blev produceret i 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016. Aventador LP 700-4 er lavet af LAMBORGHINI. Her på siden finder du Aventador LP 700-4 specifikationer og mål. Motoren er en 6.5L V12 7AT (690 HK) og kører med Benzin.
Specifikationer:
- CO2-udledning: 398 g/km g/km 9 mpg US (26.1 L/100Km)
- Ulastet vægt: 3472 lbs (1575 kg)
- Maksimal vægt:
- Bagagerumskapacitet: liter
- Acceleration (0-100 km/t): 2.9 s
- Topfart: 217 mph (349 km/h) km/t
- Brændstof: Benzin
- Produktionsår: 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016
- Dækstørrelse: 255/35 ZR19 – 335/30 ZR20
- Biltype: Coupé
- CD Værdi: 2.9
LAMBORGHINI Aventador LP 700-4 dimensioner / mål
- Længde: 188.2 in (4780 mm)
- Bredde: 79.9 in (2029 mm)
- Højde: 44.7 in (1135 mm)
